Tiek Lietuvos, tiek pasaulinę žiniasklaidą periodiškai „drebina“ pareiškimai apie produktų atšaukimą iš apyvartos. Dažniausiai tai nekokybiški, užteršti ar užkrėsti produktai, pasitaiko sukčiavimo atvejų, kai vartotojams suteikiama apgaulinga informacija apie prekės kokybę. Už prekės kokybę ir jos tinkamumą atsako gamintojas, kuris ne visuomet būna kaltas, o paviešinta informacija ne visuomet būna teisinga. Nežiūrint to, žala patiriama ir ji nemenka. Kaip gamintojui išvengti produkto atšaukimo iš apyvartos nuostolių?
Nekokybiški gaminiai rinkoje. „Volkswagen“ dyzelinis skandalas
2015 rugsėjį, verčiamas JAV aplinkos apsaugos agentūros, didžiausias Europos automobilių konsernas „Volkswagen“ prisipažino automobiliuose naudojęs neleistiną programinę įrangą, gebančią bandymų metu sumažinti azoto oksidų išmetimą į atmosferą, o bandymams pasibaigus sugrąžinančią automobiliui buvusias taršos normas. Gamintojas suskaičiavo 11 mln. automobilių su tokia programine įranga.
Europos Komisija nustatė, kad įmonė pažeidė įstatymus 20 Europos valstybių. Senąjame žemyne buvo parduoda didžioji dalis dyzelinių „Volkswagen“ automobilių. Daugelyje VW biurų, kaip antai „Lamborghini“ biure Bolonijoje, „Volkswagen“ biure Vilje-Kotere mieste netoli Paryžiaus ir kt., buvo atliktos kratos.
Susiklosčiusiai situacijai suvaldyti, vien tik automobilių sugrąžinimui į gamyklas, „Volkswagen“ skyrė 6,5 mlrd. eurų. Apytikriai 33 mlrd. eurų skirta žalos automobilių savininkams atlyginimui.
JAV „Volkswagen“ automobilių, kuriuose buvo įdiegta netiksli programinė įranga, savininkai gavo po 5 tūkst. JAV dolerių (apie 4400 eurų). Be šios sumos, „Volkswagen“ turėjo sumokėti už transporto priemonių remontą. Negalutiniais duomenimis, skandalo pasekmės JAV ir Kanadoje – 23 mlrd. USD (20 mlrd. eurų).
2016 m. JAV generalinė prokuratūra įpareigojo „Volkswagen“ finansuoti projektus, kurių tikslas mažinti oro taršą Amerikoje už 2,7 mln. JAV dolerių. Tai didžiausia žalos padariniams mažinti skirta suma per visą Amerikos Švaraus oro įstatymo galiojimo laiką.
Po „Dyzelgeto“ Kinijoje atšaukta 384 tūkst. automobilių, kurių aptarnavimas vokiečiams kainavo apie 546 mln. eurų.
Po šio skandalo VW akcijų kaina krito daugiau nei 20 proc. Sunerimo „Volkswagen“ investuotojai, kurių nuostoliai, teisininkų duomenimis, galėjo siekti nuo 23 iki 78 mlrd. eurų.
Skandalas neigiamai paveikė Vokietijos automobilių gamintojo pelną. Pirmą kartą per du dešimtmečius „Volkswagen“ 2015 m. patyrė 4 milijardų eurų nuostolį. Tai didžiausias kompanijos nuostolis per visą istoriją.
„Judex“ gaminių skandalas Lietuvoje
Brangesnės prekės – brangesnės grąžinimo sąnaudos, tačiau mažesnės prekės – toks pat didelis skandalas ir grėsmė įmonės reputacijai.
Viena didžiausių šaldytų maisto produktų gamintojų Lietuvoje UAB „Judex” buvo apkaltinta, kad dešimtyje jos šaldytų maisto produktų partijų buvo aptikta listerijos bakterija. Atlikusi 230 mėginių tyrimą, Valstybinė Maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) pateikė Vyriausybei ataskaitą apie listerijos užkrato atvejus.
Tačiau Maisto ir veterinarijos tarnybos atliktų maisto produktų tyrimų neįmanoma patikrinti, tai „Judex“ bendrovei kelia įtarimų dėl tyrimo teisingumo ir nešališkumo. „Judex“ atstovai tvirtino, kad Maisto ir veterinarijos tarnyba neturėjo pagrindo sustabdyti bendrovės veiklos – buvo galima sustabdyti tik konkretaus produkto gamybą.
Visa „Judex“ produkcija buvo sustabdyta. Didžiuosiuose Lietuvos prekybos centruose ji buvo išimta iš apyvartos nesulaukus VMVT išvadų. Klientai, pirkę šios kompanijos produkciją, galėjo ją grąžinti ir atgauti pinigus.
Lietuvos spaudoje beveik nefiguruoja šio skandalo skaičiai, daugiau politinės intrigos, įtarimai ir nepasitenkinimas. Viena aišku, skandalas stipriai paveikė šaldytų maisto pusfabrikačių gamybos įmonę, pirmas dalykas – vartotojų pasitikėjimas, dalis rinkos prarasta. Antras – įmonės nuostoliai, kurie atsirado dėl įmonės veiklos sustabdymo.
Termiškai apdorota listerijos bakterija yra nepavojinga, ji greitai žūva aukštoje temperatūroje. Tačiau reikia žinoti, kad listerija gali sukelti pavojingą gyvybei užkrečiamą ligą listeriozę. Lietuvoje kasmet registruojami vidutiniškai 5-8 listeriozės atvejai.
Priverstinis produktų atšaukimas neretas atvejis prekyboje, ypač maisto produktų sferoje. Pateikiame maisto ir gėrimų gamybos įmonėms skirtą „Colemont“ užterštų produktų draudimo apžvalgą bei įvairius maisto prekių užkrato aptikimo atvejus, užregistruotus JAV ir Kanadoje:
„Lloyd’s“ padeda išvengti rizikos gamintojams
Produkto atšaukimo incidentai iki šiol tebekelia didelį ažiotažą žiniasklaidoje ir visuomenėje. Dėl produkto atšaukimo gali atsirasti didelių finansinių nuostolių tiek gamintojams, tiek ir jų partneriams. Dėl vieno incidento kilę nuostoliai gali sustabdyti ar visiškai nutraukti įmonės veiklą bei nepataisomai sunaikinti reputaciją. Šias problemas sprendžia įgalioto „Lloyd’s“ tarpininko Lietuvoje, Colemont draudimo brokerio – produkto atšaukimo draudimas.
Produkto atšaukimo draudimo apsauga apima:
- 24/7 „Lloyd’s“ specialistų teikiamos krizės valdymo paslaugas;
- Tyrimus siekiant ištirti ir patvirtinti ar produktas užterštas / tinkamas;
- Produkto gamintojo ir partnerių atšaukimo išlaidas (produkto grąžinimo, transportavimo, pakeitimo, administravimo, likvidavimo kaštai);
- Apdraustojo bendrojo pelno praradimą;
- Partnerių pelno praradimą;
- Prekės ženklo atkūrimo kaštus;
- Mažmenininkų patirtas išlaidas.