Išimti prekes iš rinkos gali būti brangu ir finansine, ir reputacijos prasme. Kita vertus, kiek ilgai vartotojai prisimins, kad viena ar kita įmonė atšaukė prekes, lemia daug veiksnių. Kartais tai gali būti suvokiama kaip nuoširdus verslininkų rūpinimasis klientų gerove.
Prekių atšaukimo pavyzdžiai, priežastys
Rizikos valdymo bendrovė „red24“, kuri padeda valdyti su maisto ir ne maisto prekių atšaukimu iš rinkos susijusius atvejus, skaičiuoja, kad vien šių metų sausį JAV, Kanadoje, Europos Sąjungoje ir Australijoje iš rinkos buvo atšaukti 109 produktai. Paprastai prekės iš rinkos atšaukiamos, kai neatitinka kokybės, saugumo reikalavimų. Tačiau ne visi šie atvejai vienodai paveikia verslą.
Vienas ryškiausių pastarųjų metų tokių įvykių susijęs su automobiliais „Volkswagen“. Gamintojui pernai rugsėjį teko prisipažinti, kad į dyzelinius AE 189 kodu pažymėtus variklius montavo taršos tikrintojus apgaunančią programinę įrangą. Tokia įranga buvo diegiama į daugelį koncernui priklausančių gamintojų automobilių – iš viso 11 mln. Nespėjęs atsigauti nuo pernykščio skandalo gamintojas šių metų kovą paskelbė susigrąžinantis taisyti 800.000 „Touareg“ ir „Porsche“ markių automobilių dėl galimo paminų sistemos defekto.
Kitas pavyzdys – vasario pabaigoje šokoladinių batonėlių gamintoja „Mars Inc.“ paskelbė, kad atšaukia dalį savo produktų 55 valstybėse dėl juose rastų plastiko gabalėlių.
Brangus ir sudėtingas prekių atšaukimo procesas
Nuostoliai, kurių tokiais atvejais patiria įmonė, gali būti kritiniai, nes prarandamas produktas ir su juo susijęs pelnas, nukenčia reputacija. Neretai su prekės išėmimu iš rinkos susiję nuostoliai būna kelis kartus didesni už paties produkto vertę.
Pats atšaukimo procesas gali trukti nuo kelių savaičių iki kelerių metų. Viskas priklauso nuo to, kiek ir kokį produktą reikia atšaukti, kiek plačiai produktas jau yra pasklidęs rinkoje ir kokiose šalyse. Suvaldyti padėtį lengviau, jei produktas tebeguli sandėliuose, ir gerokai sudėtingiau, jei jis – parduotuvių lentynose.
Procesas sudėtingas, jei kalbama apie daug prekių įvairiose šalyse. Pirmiausia apie galimą produkto pavojų reikia informuoti atsakingas atskirų šalių institucijas, tuomet – visus partnerius, parduotuves, sandėlius ir galiausiai klientus. Be to, reikia užtikrinti, kad būtų sustabdytas naujų prekių pateikimo į rinką procesas, suvaldyti milžinišką skaičių skambučių. Reikia suvokti, kad didelė dalis pavojingų prekių taip ir nėra grąžinama gamintojui. Jei kalbama apie plataus vartojimo prekes, 50% prekių susigrąžinimas laikomas labai geru.
Prekių išėmimo rizika gali būti draudžiama
Dėl produkto atšaukimo gali atsirasti didelių finansinių nuostolių tiek gamintojams, tiek ir jų partneriams. Dėl vieno incidento kilę nuostoliai gali sustabdyti ar visiškai nuotraukti įmonės veiklą bei nepataisomai sunaikinti reputaciją. Šias problemas gali išspręsti produkto atšaukimo iš rinkos draudimas.
Išeitis yra, „Colemont“ siūlo „Produkto atšaukimo draudimą“.
Draudimo apsauga apima:
- 24/7 „Lloyd‘s“ specialistų teikiamos krizės valdymo paslaugas
- Tyrimus siekiant ištirti ir patvirtinti ar produktas užterštas / tinkamas
- Produkto gamintojo ir partnerių atšaukimo išlaidas (produkto grąžinimo, transportavimo, pakeitimo, administravimo, likvidavimo kaštai)
- Apdraustojo bendrojo pelno praradimą
- Partnerių pelno praradimą
- Prekės ženklo atkūrimo kaštus
- Mažmenininkų patirtas išlaidas
Plačiau skaitykite tinklapyje: VERSLO ŽINIOS